Mayer Hawthorne – A Strange Arrangement

Mayer Hawthorne – A Strange Arrangement [Soul][2009]

Dankzij een tweet van @crazybirds die op zijn weblog (www.crazybirds.nl)  deze plaat uitriep tot album van 2009 ontdekte ik afgelopen woensdag dit album. Eerder dus volledig langs me heen gegaan, maar nu gelukkig als nieuwjaarsverrassing volop aan het beluisteren. Werkelijk een fenomenale Soulplaat, die als ik hem eerder had gehoord op zeker in mijn top 10 van 2009 terecht zou zijn gekomen.

Ik heb hier al diverse malen de loftrompet afgestoken over hedendaagse Soulartiesten die moderne nummers een twist weten te geven alsof ze zo uit de jaren 70 komen (denk hierbij aan Raphael Saadiq, Eli ‘Paperboy’ Reed, Nikka Costa, Al Green of Marc Broussard).

Alhoewel ‘A Strange Arrangement’ begint met een tweetal (overigens erg prettige) ballades is het toch vooral een swingend geheel. De klassieke soulsound is overal aanwezig en zowel de muziek als de zang van Mayer heeft vaak iets weg van Curtis Mayfield.

Ik heb deze man alvast op mijn wihslist gezet voor North Sea Jazz 2010, ben reuze benieuwd of hij live net zo goed uit de verf komt als op de plaat.

Uitleg: Het ontstaan van: Playing on my iPod

~ door Andrew op 2 januari, 2010.

Geef een reactie

 
