Jamie Lidell – Compass

Jamie Lidell - Compass
Jamie Lidell – Compass [2010][Soul]
Dit is zo’n buitengewoon goede plaat dat ik hem op termijn in mijn Top-10 Albums aller tijden zie verschijnen.
Begrijpelijk dus dat ik het by far de beste album release van 2010 tot nu toe vind. Alhoewel het mijns inziens geen gemakkelijke plaat is voor de massa lijkt hij ook (terecht) door het grote publiek goed opgepakt te worden.  Muzikaal gezien avontuurlijk, zeer goed uitgebalanceerd, gevarieerd en een zeer goede mix tussen soul en pop.

Jamie Lidell volg ik al op de voet sinds zijn debuutalbum en ik ben buitengewoon gecharmeerd van zowel zijn zang (stem dus) als de creatieve weg die hij durft af te leggen (zijn vorige album ‘JIM’ was bijvoorbeeld totaal anders, veel ‘gladder geproduceerd’). ‘Compass’ is de plaat die ik de afgelopen weken verreweg het meest heb gedraaid en ik blijf er verrassingen in ontdekken. Mede geproduceerd door Beck en met medewerking van onder andere Nikka Costa waren mijn verwachtingen op voorhand ook wel hooggespannen.

De sound bevat erg veel 80’s elementen en klinkt als een warm bad. Duidelijk is dat er rijkelijk geput is uit het muzikale oeuvre van Prince (luister bijvoorbeeld maar eens naar ‘I Wanna Be Your Telephone’), maar om heel eerlijk te zijn, zo’n goede plaat als deze heeft Prince al (tientallen) jaren niet afgeleverd.
Werkelijk alles wordt uit de kast gehaald: Rock in ‘You Are Waking,’ Pop in ‘Compass,’ Soul in ‘She Needs Me,’ kortom veel variatie. Maar het mooie is dat het album als geheel klopt als een bus, van begin tot eind ontstaat nergens het gevoel dat een nummer er niet op thuis hoort.

Uitleg: Het ontstaan van: Playing on my iPod

~ door Andrew op 20 juni, 2010.

Geef een reactie

 
